统计研究 ›› 2002, Vol. 19 ›› Issue (8): 28-31.

• 论文 • 上一篇    下一篇

国民经济核算与政府统计改革

蒋萍   

  • 出版日期:2002-08-15 发布日期:2011-09-29

National Accounts and Official Statistical Reform

JIANG Ping   

  • Online:2002-08-15 Published:2011-09-29

摘要: 今年是新中国政府统计机构成立50周年。50年来最令人瞩目的是十一届三中全会以来中国政府统计工作发生的巨大变化。20多年来,中国政府统计最重要、最根本的统计实践就是进行了全方位、多层面的改革。统计工作改革有力地促进了统计理论的创新和发展,统计理论的发展与创新又推动了统计改革的深化与完善。回顾20多年来统计改革的实践,可以看出,政府统计工作改革要解决的根本问题是核算制度问题,政府统计改革的中心内容就是核算制度、核算范围、核算内容与核算方法的改革。与实践发展相对应,统计理论发展的核心问题也是核算理论问题。20世纪80年代以来,中国统计学界对统计科学的最大贡献,是引入并论证了国民经济核算理论与方法。论证了国民经济核算理论与方法在中国应用的重要性、必要性与可行性。因此,国民经济核算在统计理论和统计实践中都处于至关重要的地位。

Abstract: The official statistics practice has been changing in China during the past two decades, in which the reform according to 《System of National Accounts 1993》,organized by UN, EU, IMF, OECD and World Bank, is the most important reform. However statistics for this field are less well developed than statistics needed and the some current accounting methods should be improved gradually.